Išgirdus žodį „pasakos“, kiekvienam iš mūsų kyla asociacija su vaikyste, fantastinėmis istorijomis, mums palikusiais įspūdį personažais, didvyriais ir herojais. Pasakos ir istorijos prisideda ir prie psichologinės, emocinės ir socialinės gerovės stiprinimo. Madrido universitete jau penktus metus vykdomas projektas, aprėpiantis dailės terapiją ir psichologiją. Projekto komanda įrodė, kad kuriamos istorijos padeda ugdyti empatiją, įsijausti į istorijos veikėjų išgyvenimus, pagalvoti apie veiksmus, reakcijas ir svarbiausia – apie veikėjų elgesio priežastis. Šiuolaikiniam klausytojui, o ypač vaikams pasakos suteikia laisves patirti, išgyventi ir išjausti jų pačių Herojaus kelią – nuo vaikystės iki suaugystės.
Štai keletas priežasčių, dėl ko reikia skaityti pasakas vaikams ir dėl ko svarbu diskutuoti su vaikais apie pasakų veikėjus, jų savijautą, emocijas, elgesį. Taip pat neužmiršti jų paauglystėje ir būtinai prisiminti brandžiame amžiuje.
- Vertybės ir kultūros pažinimas. Pasakose dažnai bandoma stipriai ir įsimintinai perteikti moralines pamokas ir vertybes. Veikėjams patiriant įvairius išbandymus ir laimėjimus, pasakos atskleidžia veiksmų pasekmes ir moko dorybių – gerumo, geraširdiškumo, atjautos, drąsos. Jos taip pat jos perteikia papročius ir tradicijas, supažindina vaikus su skirtingais pasauliais, šalimis bei jų tradicijomis. O tai padeda geriau suprasti skirtingas kultūras.
- Vaizduotė, kūrybiškumas ir smalsumas. Pasakos įkvepia vaizduotę ir skatina kūrybiškumą, perkeldamos skaitytoją ar klausytoją į įsivaizduojamą pasaulį, kuriame viskas įmanoma. Pasakos sužadina smalsumą ir baimę bei verčia vertinti ir priimti keistas būtybes, stebuklingas vietas ir nuostabius nuotykius. Šis jausmas ugdo smalsumą ir visą gyvenimą trunkančią meilę mokytis.
- Socialinis ir emocinis vystymasis. Pasakos padeda ugdyti socialinį ir emocinį intelektą, supažindindamos su įvairių veikėjų bendravimu, pagarba kitam, savitvarda, veikėjų tarpusavio santykiais ir tarpasmenine dinamika.
- Socialiniai įgūdžiai. Pasakos, jeigu skaitomos keliems vaikams, skatina klausytis ir klausyti – tiek pasakotojo, tiek kitų pasakojimo klausytojų. Vaikai išmoksta susikaupti, būti kantresni ir leisti kalbėti kitiems. Vaikai ima suprasti, kad kiti šalia esantys (artimieji, broliai, draugai ir kt.) gali interpretuoti dalykus kitaip nei jie.
Metodinę priemonę „Kartą gyveno… Herojus“ kūrė tarpdisciplininė specialistų komanda – etnologės, folkloristės, psichologės, psichologė-psichoterapeutė, dailės terapeutė ir dailininkė. Priemonė apjungia kultūrą, psichologiją, meną, ir yra rekomenduojama vaikų bei paauglių, nuo 7 iki 17 metų, psichologinio atsparumo įgūdžių lavinimo ir socialinių – emocinių kompetencijų stiprinimo veikloms.
Metodinę priemonę sudaro: knygelė, kurioje atrinkta dvylika lietuvių stebuklinių pasakų; psichologų komentarai bei klausimai refleksijoms, kurie skatina ir provokuoja skaitytoją bei auditoriją apmąstyti tam tikrus pasakų veikėjų poelgius, situacijas, diskutuoti, formuluoti naujus klausimus; rekomenduojamos aptarimui aktualios, šiandienos realijas atspindinčios temos – tapatumo jausmas, prekybos žmonėmis prevencija, emocinis intelektas ir empatija, santykis su gyvūnais, gedulas, smurtas. Taip pat pasakų siužetais sukurtos pasakų asociatyvinės vizualios bei žodžių kortelės; rekomendacinio pobūdžio aštuonių užsiėmimų planas; kūrybinės užduotys.
Atrenkant pasakas buvo atsižvelgta ne tik į tai, kad jos apimtų skirtingas (išplėtotų) siužetų grupes, bet ir į bendrą jų populiarumą (ir į pasakų bei jų variantų užrašymo kiekį, ir į populiarumą visuomenėje dėl vienų ar kitų pasakų adaptavimo vaikams ir jų pakartotinio leidimo, dėl dažno pasakų įtraukimo į grožinę literatūrą ir t. t).
Tai puikus įrankis, kuris leidžia tiek visiems švietimo ugdymo įstaigose dirbantiems pedagogams, visų ugdymo pakopų mokytojams, švietimo pagalbos specialistams, ugdymo karjerai specialistams, tiek platesnei auditorijai (šeimoms, globėjams) lavinti vaikų ir paauglių psichologinio atsparumo įgūdžius.
Metodinę priemonę galima integruoti į formalaus ir neformalaus ugdymo turinį dirbant tiek su mokinių grupe, tiek individualiai (formuojant lygiavertės ugdymosi aplinkos kūrimą įvairių poreikių ir polinkių mokiniams; vykdant psichologinio atsparumo įgūdžių ir socialinių-emocinių kompetencijų stiprinimo veiklas; supažindinant vaikus ir paauglius su tradicinėmis lietuvių stebuklinėmis pasakomis).
Metodinę priemonę galima taikyti lanksčioms mokymosi galimybėms už tradicinės klasės ribų. Ji – puikus pagalbininkas įtraukiančiam ir tyrinėjimu bei kūryba pagrįstam ugdymo procesui už mokyklos ribų kurti. Ugdymas gali vykti visur – miestai, miesteliai, kaimiškos vietovės yra pilnos erdvių (gatvės ir parkai, pažintiniai takai, piliakalniai, vandens telkiniai, architektūra ir urbanistika, muziejai ir galerijos) – šiose ir kitose erdvėse taikant šią metodinę priemonę galima praturtinti ir pagilinti mokymosi patirtis.
Plačiau su metodine priemone galite susipažinti šiame video: